Här kommer ett par ögonblick från Scanias händelserika historia:

Den första svensktillverkade bilen.
1891: Vabis, Vagnsfabriksaktiebolaget i Södertälje bildas, med tillverkning av bland annat öppna godsvagnar och transportvagnar.
1897: Vabis tillverkas den första svenska bilen.
1902: Den första lastbilen tillverkas av Vabis. Den kunde ta en last på 1,5 ton och köra i 12 km/h. Företaget Scania tillverkade samma år en lastbil med samma kapacitet.
1911: Den första svenska bussen tillverkas med chassi från Scania och motor och fordonskropp från Vabis.

1911: Scania-Vabis bildas genom sammanslagningen mellan de två bolagen i Malmö respektive Södertälje.
1940: Den första elektriska bussen levereras i partnerskap med bland andra ASEA (numera ABB). Totalt levereras fler än 120 el-bussar till Stockholms kollektivtrafik.
1940: De första kvinnliga medarbetarna tar plats i fabriken Scania-Vabis’.
1956: Mer än 50% av tillverkningen går numera på export. Efter andra världskrigets slut ökade försäljning och export utomlands i rasande takt.

1969: Företaget går samman med svenska biltillverkaren SAAB och varumärket SCANIA gäller nu för alla lastbilar och bussar. Separerationen med Saab sker 1995.
2000: Det miljonte fordonet rullar ut från fabrik i Nederländerna. De första 500 000 fordonen tog 96 år att tillverka, de resterande skapades under 13 år fram till år 2000.
2015: 150 000 lastbilar är uppkopplade vilket tillåter fjärruppdateringar och insikt i fordonens prestanda.
2018: Investerar 10 millioner euro i partnerskap med Northvolt för framtida batterilösningar.
2021: Scania levererar sin första el-lastbil BEV 25 P, kund är kemikoncernen Wibax.
Den som är intresserad av att se exempel på vad Scania kan innebära för framtiden kan exempelvis kika på arbetet bakom den autonoma konceptbilen Scania AXL.