Gilla ditt jobb och lyckas

Att trivas på sitt arbete har länge kopplats till bättre prestationer och högre produktivitet. Men varför är det så?

Forskning visar att människor som gillar sitt jobb inte bara presterar bättre utan också är mer motiverade, kreativa och engagerade i sitt arbete.

Produktivitet och prestation

Enligt en studie från University of Warwick visar det sig att glada medarbetare är upp till 12% mer produktiva än sina mindre nöjda kollegor. Positivitet påverkar alltså direkt hur effektivt vi arbetar. Glada medarbetare är också mer benägna att samarbeta, göra färre misstag och fatta bättre beslut.

Psykologin bakom flow

Mihaly Csikszentmihalyi, en ledande forskare inom positiv psykologi, har myntat begreppet flow, som syftar på ett tillstånd där man är helt uppslukad av sin uppgift. Att uppnå flow på arbetet är starkt kopplat till arbetsglädje och har visat sig öka både kreativiteten och koncentrationen. När vi gillar det vi gör, blir det enklare att gå in i detta tillstånd, vilket leder till högre kvalitet på arbetet och snabbare problemlösning.

Motivation och drivkraft

Enligt en rapport från Harvard Business Review är det mer sannolikt att personer som tycker om sitt arbete också tar initiativ till att utveckla nya idéer och förbättra processer. Detta beror på att motivationen att förbättra arbetsplatsen och arbetets kvalitet ökar när man känner sig engagerad. Medarbetare som känner passion för sitt arbete tenderar också att vara mer uthålliga och bättre på att hantera hinder på vägen.

Betydelsen av arbetsplatskultur

Arbetsmiljö och företagskultur spelar en stor roll för hur nöjd en anställd känner sig. En studie från Gallup visade att anställda som känner att deras arbete har en högre mening är betydligt mer engagerade och presterar bättre . Detta innebär att företag som tydligt kommunicerar sin vision och uppmuntrar sina medarbetare att arbeta mot gemensamma mål skapar en positiv och framgångsrik arbetskultur.

Att hitta passion i vardagliga uppgifter

Även om alla uppgifter inte är spännande, kan man lära sig att hitta mening och passion i sitt arbete. Ett sätt att göra detta är att se sitt arbete i ett större sammanhang, som en del av företagets övergripande mål. Forskning visar att medarbetare som kan koppla sina arbetsuppgifter till företagets vision är mer engagerade och presterar bättre. Genom att aktivt söka efter sätt att förbättra arbetsplatsen och bidra till företagets framgång kan du öka din egen arbetsglädje.

Samarbete och arbetsglädje

Att arbeta tillsammans med andra kan också öka arbetsglädjen. En studie från Yale-NUS College visar att människor som arbetar i team upplever större engagemang och tillfredsställelse. Samarbete främjar kreativitet och hjälper till att skapa en mer positiv arbetsmiljö där alla drar nytta av varandras styrkor.

Slutsats

Att trivas på sitt jobb är inte bara bra för ditt välbefinnande utan kan också direkt bidra till din framgång. Genom att hålla en positiv attityd, hitta passion i dina arbetsuppgifter och samarbeta med kollegor kan du maximera både din arbetsglädje och prestation.



Läs mer:

  1. University of Warwick – Glädje ökar produktiviteten
  2. Csikszentmihalyi om flow
  3. Harvard Business Review – Motivation på jobbet
  4. Gallup – Arbetsengagemang och mening
  5. Studie om företagskulturens påverkan
  6. Yale-NUS College om samarbete

Skriv upp dig på nyhetsbrevet.

Du missar väl inte tips, insikter och info som hjälper dig i karriären?

Andra inlägg

Okategoriserad

Gott nytt 2022!

År 2022 står för dörren och vi på Humanitera vill passa på att önska alla besökare och medlemmar ett riktigt gott nytt år. Vi ser fram emot ett riktigt kanon-år fyllt av utveckling!